måndag 17 mars 2008

Lite utav varje

Har idag arbetat tillsammans med Peppar dels vid träningsgruppen och dels vid "problem"jobb. Hon sköter sig strålande. Är lugn och städad när hon ska det och jobbar järnet när hon ska det. Den lilla Pepparkakan är förmodligen på väg in i skendräktighet och brukar då bli hungrig, sävlig och något lite pipig (vilket hon inte är annars). Peppar håller på att utvecklas till en riktigt bra samarbetspartner men vi har fortfarande en bit att vandra. Hon börjar fortfarande de flesta möten med att resa ragg vilket i o f sig inte brukar påverka den andra hunden men det ger ju mig en signal om att hon inte är riktigt säker och trygg tillsammans med främmande hundar. Men hon gör verkligen så gott hon kan. Vi har även tränat på att hälsa men bara på mig idag. Igår fick hon träna med resten ab familjen och den äldre sonen fick sätta på henne en tröja, vilket gick bra. Att bli hanterad på alla sätt och vis är hon van vid. Jag har också haft teorigången på några av mina kurser. Det innebär att jag pratar nästan oavbrutet i fyra timmar. Det är lika kul varje gång. Jag hoppas verkligen att mina "kursare" också tycker det.
Jag skulle så gärna vilja att du som läser min blogg gärna kommer med en liten kommentar. Det vore himla kul.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Anja

Tänkte på när jag läste om den utbildning som du går, att ni tränar hundarna att "ha kläder på sig". Kan inte du berätta lite om vilka belöningar ni jobbar med och i vilka steg ni arbetar framåt. Vet inte om det finns fler än jag som har hundar som avskyr att ha selar/täcken eller annat på sig, min tik avskyr att ha pejlväst och jag skulle vilja träna henne så att hon tycker om att ha den, förknippar den med arbete.

Mvh Liza och Eira

Anja med hundkul sa...

Jag tror att vi alla jobbar lite olika med våra hundar. Det beror på vad hunden behöver i just den aktuella situationen. Tar jag Peppar som exempel så är hon väldigt van att få "saker" på sig. Däremot så ska hon lära sig att ha på en Halti (nosgrimma) och där har jag varit tvungen att kämpa på lite, för att den ville hon inte ha på sig för allt i världen. Jag har använt mig av lek och låtit henne ha den på sig under kortare och längre perioder och berömt och belönat "rätt" uttryck, vilket är när hon ser pigg, glad och förväntansfull ut. Det gäller att vara lite envis, positiv och inte tycka synd om. Träna på och lycka till.