torsdag 13 mars 2008

Pyttekurs

Har ikväll startat en pyttekurs. Kändes nytt och väldigt spännande. Den äldsta valpen är född 19/11, så de var verkligt små. Jag pratade, vi tog några korta promenader, tränade på valparnas namn och hade kontaktövningar. Valparna fick också, i lugn och ro, hälsa på varandra. Det viktigaste vi tränade på var ändå passivitet och hantering (alltså att låta matte/husse hålla fast hunden fysiskt). Viktig träning för att kunna hantera hunden på ett bra och lugnt sätt när de blir äldre. Ska bli intressant att följa de här valparna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Hej!

Spännade att läsa din blogg, blir redan inspirerad i min träning. Men en sak jag undrar är lite om Curry... Peppar har jag (vi) ju träffat och vi vet att du tränar henne i olika möjliga saker... Hur är Curry? Är lite nyfiken eftersom om jag någon gång ska skaffa tillökning i vår lilla familj, tänker jag på en border.
Hur som helst, kul att läsa speciellt för oss som befinner oss på annan ort!
MVH
Sofia Göran Ester

Anja med hundkul sa...

Curry är en fantastiskt härlig hund. Ganska laidback och avspänd men kan stoja till det rätt bra trots sina 7 år. Hon har stor motor, mycket egen vilja och väljer ofta sina egna lösningar. Stor personlighet ryms i denna lilla kropp.