torsdag 13 mars 2008

Torsdag 13 mars

Har fått som läxa på besöks och terapihundskursen att hundarna ska kunna ha på sig en Halti. Behöver lägga manken till med det. Peppar blev helt sänkt första gången jag satte på den. Alltså måste jag försöka förändra hennes inställning till Haltin. Sagt och gjort. Under morgonpromenaden jobbade jag in en positiv förväntan hos Peppar genom lek o stoj, beröm och belöning vid rätt uttryck (stående öron o "glad" svans)och nosövningar. Tog av den en stund och lät henne vila. Sista biten hem satte jag på Haltin igen och kopplade denna gång kopplet på den. Peppar var lite skeptisk i början men med lite stöd av mig så gick det väldigt bra.
Det har också blivit en del hälsaträning både med mig och en medhjälpare. Den faller mer o mer på plats. Dagen avslutades med torsdagsträning. Vi tog en promenad tillsammans vilket gick bra eftersom vi inte var så många. Jag ägnade mig åt att förstärka Peppars lugnade signaler och goda uppförande gentemot de andra hundarna. Gick väldigt bra. Hon börjar att bli riktigt lugn och bra i närheten av främmande, ibland ganska stojiga hundar.

Inga kommentarer: