fredag 29 augusti 2008

Varför göra det man gör


När det slätregnar flera dagar i streck då börjar jag fundera på om man ändå inte skulle välja ett bekvämare, varmare och torrare inomhusjobb. Har varit tvungen att ha flera ombyten beredda vid mina mellanlandningar hemma.

Så varför håller hon på då, tänker du?? Det finns så klart flera förklaringar till det. Jag tror ibland att jag hjälper människor som tycker att de har det besvärligt med sin hund och det känns bra och tillfredställande. Jag hjälper hundar till ett bättre liv tack vare att deras ägare kommer till insikt och får större kunskap om sin hunds läggning och behov.

Trots att jag börjar tycka att jag kan litegrand om hundar så lär jag mig nya saker hela tiden. Det är hundarna som lär mig genom att min förmåga att se och förstå dem förbättras.

Kanske den viktigaste ingrediensen ändå är att det ä så himla roligt att få jobba med hundar och deras ägare. Det dyker hela tiden upp dråpliga och skojiga situationer som lockar till många garv.


Att ha hund är ju inte så himla lätt. Jag möter många hundägare som har riktiga arbetshundar med stora behov av vettig sysselsättning, motion och god och kontinuerlig träning. Vad kan man då ge sin hund när det gäller god sysselsättning? Spår, klövjning, drag, letarutor, godis- och föremålssök, hitta sin husse/matte som tappar bort sig hela tiden, problemlösningar, balansövningar, lydnadsträning och besvärliga skogspromenader med klättring. Motionen bör vara anpassad till vovvens ålder, storlek och kondition.

Viktigt är att fokusera på det som fungerar bra hos hunden och som man vill ha och inte låta det som fungerar sämre överskugga och färga hela samvaron med hunden. Ofta är det så att det som ägaren upplever som problematiskt bara är en pytteliten del av den totala tiden man har tillsammans med hunden.


Vill påminna om att jag behöver hundar till RASPARADEN. Lördag 13/9 mitt på dagen nån gång. Anmäl dig via min hemsida.



1 kommentar:

Anonym sa...

Vi säger bara: Tack o lov för att du valt att ägna dig åt det du gör! Utan dig hade vi inte varit där vi är idag!
:-)