fredag 24 april 2009

Att lyssna inåt

Att lyssna inåt har hos mig alltid varit en stark och bra egenskap. Inte alltid så lätt, dock. Man trampar lätt på andras tår, blir sedd som obstinat, egoistisk, dominant och man tvingas ibland ta obekväma och icke önsvärda beslut i andras ögon. Det positiva är att man alltid är sann mot sig själv - att inte göra sådant som strider mot övertygelse, moral, samvete och gör ont i själ och hjärta, trots att det kan vara oförståeligt för andra.

Att kunna titta sig själv i ögonen varje morgon utan att skämmas är skönt. Viktigt är också att lyssna på sin kropp och sin inre dialog för att ha koll på eventuella överbelastningar och kunna ta reda på hur och varför de har uppstått och vad man ska göra åt dem.

På väg hem i bilen igår så hade jag en diskussion med mig själv huruvida jag skulle åka ned till S-svall på Besöks- och terapihundgruppens sista kurstillfälle. Jag tycker mycket om dessa helger, då jag får vara ensam med Peppar, träffa mina vänner där och träna hund tillsammans med dem. Å andra sidan så kände jag att jag skulle behöva ha tid med min familj, vila, slafsa runt i största allmänhet, samla ihop en hel del lösa trådar i företaget och avlasta mannen i mitt liv då det annars skulle falla väldigt mycket på hans lott.

Jag blev hemma. Familjen blev glad och vännerna i S-svall inte så glada men det kändes rätt att ta detta beslut.
Jag förstår att det är en lyx att ha möjlighet att själv kunna bestämma när man behöver ett andrum och jag är mycket glad och tacksam för att jag har den möjligheten. Livet är kort och det går lätt snett.

Från det ena till den andra så kan jag nu meddela att det blir ett läger - träningshelg den 9 - 10 maj. Har inte kunnat meddela detta förrän nu p g a andras sena beslut men jag hoppas att det blir av om tillräckligt många anmäler sig (6 - 8 ekipage). Mer info om detta kommer snarast på hemsidan. Jag kan säga så mycket att vi brukar ha himla kul på läger. Kan du inte denna helg så har jag möjlighet att ha ett till helgen efter midsommar också. Det kommer att handla en hel del om att komma vidare med sin hund, oavsett vilken nivå man är på nu. Få inspiration, nya ideer, praktiska råd och att ha kul, såklart. Vi kommer att vara både inne och ute, spåra, träna lydnad och ha teori. Utrymme för egna önskemål finns alltid. Priset blir 600 kronor inkl fika. Så anmäl dig om det verkar intressant.

Ha det så bra och ha en skön helg du också.

Inga kommentarer: