måndag 27 april 2009

Hundjobb

Har startat om Peppar i bevakning. För ett och ett halvt år sedan så var vi med i en bevakningshundgrupp som tyvärr av olika skäl rann ut i sanden. Jag la bevakningsträningen på hyllan. Har ju förstås fortsatt att träna spår.

För några veckor sedan ringde Eva som är bevakningsinstruktör och frågade om jag ville hoppa på hennes Försvarsmaktshundsutbildning med målet att certa Peppar i augusti. Jag sa att jag kunde prova men var osäker på hur mycket Peppar kommer ihåg.

Så i söndags var vi då på träning med en jättetrevlig grupp i Mattmar med både certade hundar och de som inte än är certade. Vi tränade sittande bevakning vilket innebär att hunden ska sitta lugnt och tyst och med hörsel eller doft ska markera om det befinner sig någon i skogen. Vi tränade också passivitet, alltså att hundarna ska vara uppbundna och lugnt och tyst vara stilla trots att det kan hända saker omkring dem. De här passen klarade Peppar galant.

Tredje delen av träning gick ut på att hundarna skulle gå ett s k konkurrensspår. Det går till så att man lägger spår som går väldigt nära varandra och i vårt fall även korsar varandra. Vi var fyra förare som gick ut våra spår samtidigt, la fem apporter och väntade i två timmar. Här måste jag säga att jag var väldigt osäker på Peppars kapacitet. Hon hade två helt främmande hundar på var sida om sig på bara 6 - 7 meters avstånd och hon har aldrig gått den här typen av spår.

Gissa om jag blev glad och stolt då hon klarade att gå hela spåret, ta upp alla apporter, klara spårkorset och helt ignorera de andra hundarna. All vår träning har alltså varit nyttig. Det roliga med den här träningen är att hunden får använda så många av sina förmågor. Nos på många olika sätt, hörsel, hantering, lydnad, samarbete med sin förare och andra och de måste vara skottfasta. Helt enkelt otroligt spännande och kul. Man får användning av all den tid som man har lagt ned på träningen.
Sedan får vi se om vi räcker till för att bli certade.

Ha det så gott och anmäl gärna till något av de läger som jag hoppas blir av antingen den 9 - 10 juni eller den 27 - 28 juni.

Inga kommentarer: