tisdag 7 juli 2009

Semestertime

Nu var det dax för den årliga sommarrepan med den kära husbilen. Packar in oss, fyra pers och två hundar, i husbilen och drar iväg. Ingen direkt resrutt är uppgjord inte ens ett direkt mål för resan. Det är väl det som är tjusningen med husbil. Man kan stanna där det passar. Att ha ett mål känns inte så viktigt. Leksand sommarland är det enda som är bergsäkert.

Ett som är säkert är att det är bra för familjesammanhållningen. Det blir mycket prat, kortspelande, promenader. När vi bor trångt så är det viktigt att hålla sams och ge varandra utrymme. Jättenyttigt.

Jag kommer inte att ha så god tillgång till dator och internet men jag är säker på att ni kommer att klara er alldeles strålande utan mig ett tag. Har lagt in en ny kalender på hemsidan, så där kan du gå in och titta hur jag har tänkt mig hösten. Några små nyheter finns det faktiskt. Försöker så mycket det är möjligt att skriva några rader under ledigheten.

Känner att både hundarna och jag behöver semester och ladda batterierna inför kommande jobb. Mitt hundjobb går mycket ut på att lösa problem, tänka ut lösningar, hålla människor i närheten vid gott mod, planera, fundera och använda kroppen fullt ut. Då kan det behövas en "hjärntömningsperiod" för att så att säga börja på ny kula när kurser och annan verksamhet drar igång. Hundarna och jag är mycket ute och lufsar i skogen. Vi leker, gömmer saker, kelar och tränar kondition och styrka. Självklart kommer det också att bli en del spårande och alldeles automatiskt massor av miljöträning eftersom vi byter övernattningsställen hela tiden.

Hundtillvaron går just nu mycket ut på att återuppbygga relationen som p g a "jobbet" kan få sig sina törnar ibland. Speciellt Peppar behöver jag ju vara ganska strikt med när vi jobbar med problemhundar, är på träningar eller gör besök. Nu, under ledigheten, får hon chansen att rasa av sig, bygga upp en god mental och fysisk kapacitet och framförallt blr det tid för vila.

Hoppas att ni får en bra juli månad med era hundar och att vi ses igen i augusti. Anja med flock.

Inga kommentarer: