söndag 15 november 2009

Denna helg har jag jobbat.

I helgen har jag jobbat med den "nya" B&T-gruppen. Det är tre ekipage som har träffats för andra gången av nio. Att vara beredd på att lägga ned så mycket tid på träning av väldigt skiftande slag och dessutom betala för det är modigt, tycker jag.
Utbildningen är himla kul att hålla. Det är så många olika saker som måste klaffa för hunden, föraren och mellan hunden och föraren och det är på mitt ansvar att det går i lås. Svårast är att belysa sådant som jag inte tycker fungerar bra mellan hund och förare men som ägare kanske inte har sett eller insett betydelsen av det.
Gruppen fick i lördags hänga på ett besök som Peppar och gjorde på ett äldreboende dit vi brukar gå. Jättenyttigt och tydligt för dem att verkligen få se vad som krävs framförallt av hunden under ett besök. Kändes viktigt att tidigt ge dem en bild av vad som komma skall.

När jag kom hem igår så tog husse, bägge hundarna och jag en lång skön skogspromenad i snön som föll. Idag när jag kom hem så stack Peppar och jag ut och sprang i 1 ½ timme i blötan som blev efter att snön från igår hade smält bort. Både hunden och jag blev riktigt genomskitiga. När vi kom hem gick vi ut för att gå ett spår som hussen hade varit snäll och lagt till oss. Det gick tyvärr inte lika bra som det brukar. Peppar brukar vara klockren i spårarbete. Vet inte riktigt vad det berodde på att det gick dåligt idag. Hon kanske var trött efter springturen, hon är skendräktig och hon är också ovan vid att gå andras spår än mina. Vi avbröt , faktiskt vilket är väldigt ovanligt. Men det är bara att ta nya tag =)

Peppar är nu som sagt skendräktig. Hon bäddar inte eller släpar runt på "valpar". Hon blir däremot lite låg, trött och seg. Inte riktigt samma fart som vanligt. Hon blir också obeskrivligt hungrig. Hon har även mjölk i juvret. Förutom att dra ned på maten, öka konditionsträningen och störa henne lite mer än vanligt så behandlar jag henne med två olika homeopatpreparat. Det funkar riktigt bra på henne.

Dags att göra sig klar för bädden för att orka ta nya tag nästa vecka. Hoppas att vi ses.
Pussa på vovven och tänk på att den också behöver göra viktiga saker som att t ex leta rätt på maten.

Inga kommentarer: