tisdag 24 november 2009

Vilket förbannat väder det är. Som Stockholmare uppskattar jag faktiskt att snön låter vänta på sig till i början av december men som vi har det nu är verkligen gräsligt. Mina stackars kursare är av ett modigt släkte som trots regn kommer på kurs och vill lära sig hund. En stor eloge till er. Nu vill t o m jag ha vinter med snö och lite lagom kyla.

Peppar och jag har precis kommit in från en löptur. Den gick från Arctura över Spikbodarna och hem till Torvalla vilket tog ca 45 minuter. Ni kan inte föreställa er hur omåttligt skitig en schäferstumpa kan bli. På något konstigt vis så är det ändå inte så svårt att få henne ren. Behöver bara torka, inte bada. Skönt.

Det är verkligen härligt att både ha möjlighet och vilja att springa. Har anmält mig till Stockholm Marathon, tyvärr bara till en reservlista. Håll tummarna för att det går vägen.

Har börjat säga adjö till denna omgång kursdeltagare. Det är alltid lika sorgligt. Vad som är häftigt är att se hur de har kämpat, tränat, lärt sig hund, haft roligt och utvecklats som bara den. Generellt händer det fantastiskt mycket med en förare på åtta veckor, för en del mer än andra. Gissa om det avspeglar sig på hundarna. Jag brukar roa mig med att jämföra med hur första och sista träffen är. Vilken otroligt skillnad jag ser. Speciellt när vi är inomhus i lokalen. Första gången inne brukar vara smått kaotisk med skäll, gnäll och ovana ägare medan den sista brukar vara lugn och städad med betydligt lugnare ekipage.

Har de sista dagarna läst flera artiklar om hundattacker, dels i ÖP och dels i Härliga Hund. Tydligen har dessa attacker ökat en hel del. Å ena sidan är det oroväckande att hundägare har svårt att hålla reda på sina hundar och å andra sidan måste man ta tidningsskriverier med en nypa salt. Tidningar har ju lätt att förstora saker och ting, det vet vi ju.

Som instruktör måste jag ju däremot fundera på vad det är jag lär ut på mina kurser. Det är svårt att lära hundägare den fina balansgången mellan att kunna styra upp sin hund i situationer där hunden väljer fel beteenden men vara noga med att förstärka det man vill ha hos hunden. Jag ser ofta att hundar i allmänhet får ta alldeles för svåra beslut och ges alltför stort utrymme till eget agerande som tyvärr ofta blir fel. Jag får en känsla av att många hundägare har väldigt svårt att gå in och styra sin hund i situationer där det skulle behövas.
På kurserna den här senaste omgången har deltagarna fått jobba mycket med att lära sig stoppa sin hund i tid, läsa hunden för att hinna med och jobba mycket med sin egen kropp istället för att alltid lita på kopplet. Det har för många av dem fungerat väldigt bra. Att kunna ta i och hantera sin hund på ett lugnt och stabilt sätt är jätteviktigt tycker jag.

Startar en ny omgång kurser nästa vecka. Har redan startat nyttohundskursen. Vill tala om att det finns platser kvar på grundkursen. Känns det som något för dig så anmäl dig. För första gången har jag kurser som sträcker sig över jul och nyår och fortsätter på det nya året. Fantastiskt roligt. Passar också på att göra lite reklam för "Hundspel och konster" som jag startar den 2/12. Ska bli jättespännande. Hoppas att det kommer några spelsugna jyckar med ägare.

Idag när Peppar och jag var på besök så var det en farbror som sjöng en sång för henne, bara henne. Fantastiskt underbart.

Kom ihåg en sak: din hund är din bästa lärare. Det märks på hunden om du är på rätt väg. Ha det gott, så länge.

Inga kommentarer: