tisdag 15 december 2009

Äntligen vinter!!!

Vad fantastiskt skönt att snön äntligen har kommit. Hoppas på att det snart ska gå att åka skidor. Har alltid med mig Peppar i skidspåret. Hon springer järnet de först 2-3 kilometrarna då jag har fullt sjå med att hålla mig på benen. Efter det brukar jag kunna börja att verkligen åka skidor. Jag vet inte riktigt vad som är hennes drivkraft i skidspåret men jag tror att det är jakt. Hon jagar helt enkelt skidåkare. Har tack och lov lyckats lära henne vad "förbi" betyder, så än har vi inte blivit utskällda.

Tänker mycket på vår miljö i dessa dagar. Som du säkert vet så pågår ju det Stora Miljömötet i Danmark. Gubbarna och Tanterna verkar ha svårt att komma överens om hur ett nytt avtal ska se ut. Det handlar som vanligt om pengar och vem som ska betala kalaset. För min del känns det ändå enkelt. Det är bara att betala. Kollapsar naturen så kommer det att bli mycket dyrare och dessutom så kommer många männsikor, förmodligen mest den fattiga världen, att lida av svält, vattenbrist, oväder, översvämningar och sjukdom. Jag hoppas att Obamas USA tar sitt ansvar. De är ändå ett av de länder som släpper ut mest skit. Fast Sveriges Vattenfall är inte så mycket bättre, rent moraliskt. Det är inte OK att flytta hela byar i Tyskland för att kunna utvinna brunkol som är en stor miljöbov.

Håller på att planera det nya året, 2010. Det kommer ju att vara här i ett nafs. Får redan in en hel del anmälningar till olika kurser men vill också bli bättre på att fånga upp dem som av någon anledning inte vill gå kurs. Kommer att fortsätta med spelkvällar och träningarna på måndagar och torsdagar. Har också tänkt att på något sätt ge möjlighet till aktiveringspromenader, passivitetsträning ute och rena koppelträningspromenader. Har inte riktigt klart för mig formerna för detta än. Känns spännande och kul att gnida på ideer som gör att jag kan fortsätta med företaget. Att slå 2009 resultatmässigt blir absolut en utmaning.

Jobbar nu de sista dagarna innan juluppehållet. Att vara ledig tillsammans med barnen ska bli väldigt skönt. Vi har gjort en "önskelista" för hela lovet så att alla i familjen ska få turas om att betämma vad vi ska hitta på att göra. Vis av erfarenhet så vet vi att det lätt blir för många degdagar och vips så är lovet slut och man har inte gjort ett endaste dugg vettigt av dagarna. Jag har iallafall lovat mig själv att träna något varje dag. Kan vara löpning, skidåkning, simning, styrketräning. Jag har kommit igång riktigt bra med löpningen. Peppar och jag springer 3 ggr i veckan. När det gäller Peppars träning så ska jag finslipa allt hon kan + lära henne några nya saker. Det är det som är så roligt med hundträning: man blir aldrig färdig.

Hoppas nu att det kommer några ekipage på spelkvällen ikväll och att några också kommer och fikar när jag har julavslutning på torsdag. Varmt välkomna.

Inga kommentarer: