onsdag 2 december 2009

Att göra nya saker

Har varit inne på det här resonemanget förut men nu är jag där igen. Att våga göra nya saker är jätteläskigt men roligt. Jag kan ibland känna avund gentemot de människor som är nöjda med sina liv och som inte har behov av att hela tiden lära sig nya saker och testa nya ideer och tankebanor.

Som ni vet så har jag försökt mig på en del saker som inte har fallit så väl ut. Cafeverksamhet och problemdrop-in. Idag var det premiär för två nya saker som jag inte har provat förut. Inomhuskurs för småväxta hundar och Spelkväll. Det var väldigt lyckat.

På inomhuskursen var det sju stycken deltagare. Alla hundar var småväxta och åldersmässigt spände det mellan fyra månader och fem år. För mig var det väldigt positivt att jobba med enbart småväxta hundar och att vara inomhus. Jag känner spontant att jag hädanefter kommer att försöka att dela upp hundar på kurs efter storlek. Det är en helt annan sak att ha kurs för små hundar än för stora. Jag känner att det nog är lätt till att ägare till småväxta hundar känner sig åsidosatta när de är på kurs. Storväxta hundar, yngre eller äldre, tar mycket större plats. Både fysiskt och psykiskt.

Till Spelkvällen kom det tre hundar med vidhängande mattar. Det var så roligt att se dessa hundar, som jag känner väl, jobba järnet med både spel och konster. De vidhängande mattarna höll med om det. Att göra olika saker med sin hund gör ju att man lär känna den på ett djupare sätt än om man kanske gör samma saker med den för jämnan. Mattarna tänkte iallafall komma tillbaka och det är jag övertygad om att jyckarna gillar. Jag hoppas att det kommer fler ekipage nästa gång. De som var där hade himla kul.

Lägg inte hunden på hyllan bara för att det har blivit snöigt och kallare. Använd fantasin. Hunden har samma behov året om. Ha det gott så länge.

1 kommentar:

Marie & Koira sa...

Tack för en kul kväll Anja! Det var jätteroligt! Koira låg glad, nöjd och helt utslagen efter spel, trix & gott sällskap. Vi rekommenderar verkligen detta ypperliga tillfälle till alla mattar och hussar som vill umgås med sin hund. Häng på nästa gång!