torsdag 31 december 2009

Ett STORT tack till er Alla

Så var det då dax att summera året 2009. Det har varit mycket slit och arbete, en hel del vånda och lite nervositet över olika projekt. Mest har det ändå varit glädje, positiv energi och många roliga stunder. Jag har lärt mig mycket om mig själv, om andra och framförallt om hundar.

Det har blivit många kurser. Sammanlagt är det nog uppåt en 15-20 olika kurser. Allt från valp till fortsättning och nyttohundskurs och spår. Jag har avslutat en Besökshundkurs och påbörjat en ny. Den har varit en stor utmaning därför att både hundens och förarens agerande är oerhört viktigt för att besöket ska bli bra. Under året har jag träffat en himla massa jyckar med vidhängande ägare, mest mattar Både hundar och ägare är unika och det gör mitt jobb dubbelt så intressant. Det jag föreslår ska passa både hund och människa och dessutom få dem att flytta närmare varandra.

Ett av mina mål detta år har varit att få hundägare att fortsätta att träna sina hundar, hos mig eller på egen hand. Många kommer och går kurs och sedan ser jag dem inte igen. Har försökt att erbjuda aktiviteter som kan passa alla.;träning på olika tider, spel och konster, spårträning och cafe. Känner att jag är på rätt väg med de flesta aktiviteter. Cafet lades ned p g a dåligt med besökare. Kommer att prova det igen men i någon annan form.

Det gäller att våga prova olika varianter och behålla det som funkar, kanske med små förändringar. De flesta tycker att det är kul med nya inslag i gamla beprövade koncept.
En ny variant nästa år blir promenader med inriktning mot aktivitet, gå i koppel och passivitet. Vill också införa något slags öppet hus med jämna mellanrum och ett helgläger under den kalla årstiden. Fortsätter med föreläsningarna nu med större fokus på att ha med sig hunden. Småhundskurser inomhus hoppas jag också att jag kan fortsätta med. Den jag startade före jul har känts jättebra.

Har i år försökt att lägga tyngdpunkten på två saker som för mig har känts viktiga; aktivitering och hantering. Aktiveringen blir för mig alltmer viktig att lägga fokus på eftersom jag ofta upplever att hundar är frustrerade och nervösa p g a att de har för lite att göra. Då menar jag aktiviteter som är styrda av människan. Många hundar har inga problem med att hitta på egna aktiviteter men som de flesta hundägare vet så passar ofta de självvalda aktiviteterna inte in i vår värld. Mitt mål har varit att hundägare ska förstå att aktivering inte behöver vara besvärligt och tidskrävande. Det är mer en fråga om attityd. Att sitta still och hålla kontakt kan vara ett nog så viktigt jobb för en hund. Det gäller att ta tillvara de tillfällen och stunder som bjuds. Hunden säger sällan nej till att jobba. Eller hur? Man får så mycket gratis och på köpet om man kan erbjuda sin hund något vettigt att göra; bättre relation, glädje, lära känna varandra, själförtroende, följsamhet m m och som grädde på moset så får man en trött och nöjd hund =))

Hanteringen är viktig på ett annat sätt. Den har i mångt och mycket att göra med trygghet och tillit mellan hund och ägare att göra. Ser alltför många hundar som inte är helt bekväma med att hanteras av sin egen ägare. Hur ska inte den hunden må av att hanteras av andra. I vårt samhälle förväntas det att våra hundar inte ska reagera nämnvärt på ibland ganska närgången och t o m burdus hantering av helt främmande människor som inte ens har vett att fråga om lov. Dessutom förväntas det att hunden ska visa glädje i den pressade situationen.
Pratar ofta om att det är viktigt att träna sin i hantering men att samtidigt faktiskt skydda sin hund mot alltför påträngande människor. Ha respekt för din hund.

Har fått åka ned till Stockholm för att hålla lektion för Besöks- och Terapihundar hos Hundens Hus. Det har varit stort för mig och jättekul. Samarbetar också med Hundens Hus i Sundsvall när det gäller Besökshundarna.

En stor nyhet för mig har förstås varit LOKALEN. Tänk att kunna ha teori i egen lokal och att kunna vara inne vid dåligt väder och kunna erbjuda kurs för småhundar. Fantastiskt. Har hyrt den tillsammans med Evy men f o m nyår så står jag för lokalen själv. Målet med den är att göra allt helt klart och att kunna hyra ut den till andra som vill vara inne med sina hundar. Lokalen på Brunflovägen har för mig varit ett jättelyft.

Ska komma ihåg att nämna att jag har fått en ny arbetskompis. Peppar. Min lilla söta prinsessa. Hon är en sann hjältinna som hänger med på alla mina infall och säger aldrig nej. Det har varit fantastiskt härligt att få göra alla Besök på olika ställen tillsammans med henne. TACK, snufsan.

Det största för mig har ändå varit att jag har vågat och orkat ro HundKUL i hamn. Stort tack till min fantastiska familj som har fått stå ut med framförallt mycket kvällsjobb från min sida och inte alltid en helt stadig inkomst. TACK till er.
Även tack till er alla som har varit intresserade av det jag har haft att erbjuda.

Var nu rädd om era fyrfota vänner ikväll under detta sinnesbefriade raketskjutande. Det är farligt, miljövidrigt och dyrt. Nej, fram för fyrverkerier gjorda av proffs annars förbjud denna intelligensbefriade aktivitet.

STORT TACK till er Alla för ett fantastiskt 2009 och hoppas på att vi ses 2010.

Inga kommentarer: