fredag 8 januari 2010

Vi laddar.....=)

Så börjar det då bli dax för vardag. Vi har idag , fredag, gjort matlista för de kommande veckorna, barnen har fått städa sina rum, jag planerar för glatta livet och jag försöker förbereda Peppar för jobb. Nästa vecka har vi fyra besök inplanerade. Hur gör jag det då? Jo, jag stör henne med jämna mellanrum. Hon får sitta med kontakt, vänta på varsågod, vinka, apportera, titta på husse o s v. Hon har ju haft det ganska slappt under lovet så det gäller att väcka uthålligheten. När det gäller den fysiska uthålligheten så är det inga problem. Vi har hållit igång ordentligt. Tyvärr inte med skidåkning de sista dagarna p g a kylan.

Promenad med träning varvat med frihet för vovven är ett bra sätt att göra av med energi när det är så kallt som det är nu och man inte kan motionera som vanligt. Peppar och jag hade ett sådant pass igår då vi gick från Torvalla in till lokalen. Hon var lös hela vägen vilket i sig är jobbigt för henne eftersom hon måste ta kontakt med jämna mellanrum. Tränade också "fot", "här", inkallning, sitt. Leta boll och pinne i snön är också kul. Vi gick sedan från Jula, där vi handlat med husse, till lokalen och körde på samma vis. Hunden var jättetrött när vi kom hem.

Husse har varit snäll och hjälpt mig att göra i ordning köksavdelningen i lokalen så att man nu kan använda kran och slask. Det är också städat ordentligt där nu och jag har tvättat mattorna. En elev hörde av sig tidigt under lovet och berättade att hon upptäckt löss på sin hund så städningen kändes viktig. Skickade SMS till dem som varit där efter henne. Jag har inte märkt något på mina, tack och lov.

Curry och Peppar har inte fått mat i matskål på hela lovet. Jag har spritt ut maten, lättare eller svårare, i kök och vardagsrum. Jag har gett dem mat i olika hundspel och ibland även lagt ut Peppars mat upp genom trappen och på hela övervåningen. Får en känsla av att jyckarna gillar det och det tar ingen extra tid för mig att ge dem maten så stället. Däremot för dem tar det längre tid att käka. Ja, hundspelsvarianten tar längre tid men det tycker de är hur kul som helst. För hundarna däremot tar det mycket längre tid att käka vilket jag tror är bra för dem på alla sätt.

" Vi har alltid nog med tid om vi bara använder den rätt" Goethe. Så tänk på det, du kan inte skylla på tidsbrist när det gäller vovven utan det har med hur du använder din tid, val du gör och prioriteringar.

Ha det bäst så länge // Anja

Inga kommentarer: