måndag 15 februari 2010

Livet flyter på =))

Hade igår kursavslutningar. Jag har aldrig haft kurser som sträckt sig över jullovet. Måste säga att det har fungerat bra. Vi har varit både inne och ute. De som var med var nöjda. Att kunna vara inne känns fortfarande som en lyx. Börjar nu att planera för de kurser som startar V 12. Som det ser ut nu blir det både valpkurs, grundkurs och en dagkurs. Det kommer också att bli en spårkurs. Har också planerat in kostnadsfria valpträffar. Få se om det kommer några till dem.
Har nu fått operationsdatum för att ta bort juvertumören som Peppar har. I tre hela veckor får Peppar inte göra annat än att gå på koppelpromenader. Jag undrar hur vi ska överleva dem. I genomsnitt så är vi ute och rör på oss ca tre timmar om dagen och hon är säkert lös två timmar av dem. Dessutom så är vi i skidspårt minst två ggr per vecka. Vi kan ju inte heller göra några besök under dessa veckor. Så vad ska vi hitta på? Hjärngympa, såklart. Jag som kan tjata mig grön när det gäller aktivering får nu verkligen användning för denna kunskap och insikt. Ska bli spännande och utvecklande. Viktigt är ju att Peppar ska må bra trots att hon inte får göra av med sin fysiska energi.
Jag får ofta frågan om hur man får hunden attgå bra i koppel, att få hunden att sluta dra i koppel. En av mina elever berättade att han tittat på Gokväll med Barbro Börjesson som gett rådet att sätta på hunden en dressyrlänk (stryphalsband). Han undrade vad jag tyckte om det. Min bestämda uppfattning är att detta med att gå i koppel utan att dra i koppel kräver tålamod, konsekvens, uthållighet och bra betalt. Man behöver ge hunden anledning att inte dra genom att på ett schysst visa hunden vad man vill att den ska göra och ge betalt (röst, godis, kel m m) när den gör rätt. Viktigt att inse att det tar tid och att konsekvens är viktigt. Jag brukar ge rådet att ha på hunden en sele också så att man kan få "vila" lite genom att koppla om till selen. Var envis =)

Vill ge Charlotte Kalla ett JÄTTEGRATTIS till OS-guldet och en hälsning till Marcus Hellner som kämpade ända in i mål men inte räckte hela vägen fram.

Ha det gott så länge och kom gärna och träna på torsdag. Vi håller till på Bilprovningen.

Ses // Anja

Inga kommentarer: