onsdag 24 mars 2010

Peppars tumör

Så har vi nu börjat hämta oss från operationen där Peppar tog bort en juvertumör. Allt har gått jättebra. Jag har t o m tagit bort stygnen själv. Peppar skötte sig fantastiskt bra och var alldeles still. Jag sparade nog en ordentlig slant, vilket alltid känns bra.
Det som kommer nu hade jag bara tänkt att berätta för några få men jag har tänkt om. Att prata om svåra och jobbiga saker har alltid varit mitt sätt att hantera dem. De försvinner ju inte för att man tiger om dem. Eller hur? Så håll i dig.

Jag bad veterinären som opererade att få tumören analyserad. För säkerhets skull. Det fanns inte i min värld att det skulle vara något farligt. Efter cirka 10 dagar får vi då svar från Veterinärmedicinska institutet och där står det att tumören var elakartad. Elakartad. Hur hanterar man det?

"Vår" veterinär säger att det kan vara bra att röntga Peppars lungor. Juvertumörer som metastaserar ger sig oftast på lungorna. Så jag har beställt en lungröntgen. Känns helt rubbat att Peppar skulle få lungcancer. Jag har sagt till henne att "här ska vi inte få någon cancer inte" och jag tror att hon förstod.

Just nu vågar jag inte tänka tanken att hon skulle kunna dö. Peppar är ju en utväxt från mej. Jag skulle hamna i ett mörkt rum som jag skulle ha svårt att hitta utgången i. Men, just nu har vi det himla bra. Idag har vi varit och tittat på trav och det blev den söta damen väldigt upphetsad av. 10 stycken hästar som springer förbi i en himla fart. Med eller utan sulky (1 monte´lopp) spelade inte Peppar någon roll, det var oavsett svårt att sitta still.

När jag var i Stockholm på jobb i helgen så fick Peppar vara hemma. Tråkigt men ganska skönt. Peppar behövde vila och jag fick jobba ifred. Vi har denna vecka satt igång med konditionsträningen lite mer seriöst. Bortsett från att vi går i ca två timmar per dag så har vi sprungit måndag och tisdag och idag åkte jag skidor och Peppar var med. Vi är i god vigör båda två =)

Har nu reviderat vårens planering och ska lägga ut den på min hemsida. Som det ser ut nu så blir det två spårkurser och ett spårläger, V 22, för dem som har spårat och vill komma vidare med sitt spårande. Välkommen med din anmälan.

Hoppas att få se dig och vovven på någon av HundKUL´s aktiviteter i vår.

Ses // Anja, Peppar o Curry

Inga kommentarer: