onsdag 13 oktober 2010

Löpträning


Idag har Peppar och jag haft en skön och slö dag. Vi har varit på en lång "inte-gå-på-stigen-promenad" tillsammans med Curry och en av mina promishundar. Hur jobbigt som helst. Men kul. Att välja väg i skogen, hålla balans på stenar och ojämn mark, att gå på myr, att inte få jaga rådjur, att leta boll är urkul men kan göra vilken hund som helst trött och nöjd.


I kväll så har vi tränat med ett gäng orienteringsungdomar. Peppar var med och hade på sig sin nomesele (dragsele). Jag försöker dragträna henne någon gång i veckan så att hon ska vara redo för drag när snön kommer. Det var min 13-årige son som hade hunden i ett skärp runt magen. Bra lösning tycker jag. Han få lite draghjälp och Peppar får lagom med motstånd. Det gick hur bra som helst tills det kom några rullskidåkare. Då fick den söta lilla schäfern eld i baken. Jag var tvungen att hjälpa sonen att hålla i. Hunden blev plötsligt stark som en oxe. Efter detta tog jag över skärpet med Peppar i dragsele. Prova och spring i hög fart samtidigt som du måste bromsa för att det annars skulle gå för fort. Jättejobbigt. Jag kommer att få en hemsk träningsvärk.


Imorgon blir det mer jobb. Besöks och Terapihundsträff, promisvovvar, Besök tillsammans med två elever och två kurser på kvällen. Skitkul att ha mycket att göra.


Hörs.

1 kommentar:

Koiras matte sa...

Kul att du börjat blogga igen! :-)
Ser fram emot en dag i spåret imorgon!/Marie