torsdag 4 november 2010

Oj,oj,oj vad jag pratar och pratar och pratar. Ibland känns det som om jag säger samma saker om och om igen. Mycket handlar att träna med positiv förstärkning och att inte behöva korrigera. Det är ju såklart många frågor om hur man kan lösa situationer där hunden tar till beteenden som man inte vill ha utan att korrigera. När jag frågar vad man har försökt sig på för lösningar känns det ofta som om vi människor gör saker och ting mycket svårare och krångligare än vad som behövs. Dessutom vill vi gärna prata en massa och framförallt titta. Istället för att vara lite mesig och långdragen i sitt sätt att hantera ett felaktigt beteende så är det bättre att snabbt, bestämt, tydligt och juste "kliver in" och stoppar hunden och ger den ett alternativ t ex sitt. Ofta så står vi ut med hundens oönskade beteende alldeles för länge och så exploderar vi plötsligt och blir jättearga. Mitt råd är; mota Olle redan i grinden. När du märker att hunden är på G med det du inte vill att den ska göra så hanterar du situationen på ett lugnt och genomtänkt sätt.
Peppar har fått ta det lugnt några dagar. Hon löper så att det skvalar och är dessutom halt. Det var häromdagen som hon skulle springa efter något som jag kastat till henne och hon vrickade till sig. Blir förhoppningsvis bättre med vila.
Åker till Stockholm imorgon alldeles på egen hand. Inte ens Peppar ska med. Jag ska på en påfyllningshelg på Hundens Hus och det ska bli jättekul. Min mentor Cilla ska jobba med på lördag, rädda hundar och på söndag arga hundar.
Utmaningen är: 25 sitt / dag, 25 hundens namn / dag med bra betalt så kommer du snabbt att märka skillnad.
Ha`re.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad kul med en utmaning!! Den hakar vi på! Ha en bra helg i huvudstaden! / Marianne & Bamse