fredag 15 april 2011

Spårlycka!!!

Idag har jag och den lilla prinsessan Peppar gått vårt första riktiga spår. Vi har gått några korta, enkla tidigare men detta var "på riktigt". Liggtid - 1 dryg timme, längd - ca 400 meter, apporter - 10 stycken (skräp, leksaker och slutet var mat), ett antal underlagsbyten och svår störning i form av råddjur i närheten. Men eftersom hon är en baddare på att spår, min lilla schäferhalva, så klarade hon det galant. Å, vi har så roligt när vi spårar, både hunden o jag. Nu ligger hon helt utslagen på vardagsrumsgolvet då spåret förmodligen var jobbigt eftersom det var årets första riktiga. Det är ju också slutet på veckan och då hon är med mig hela dagarna så har hon all rätt att vara trött. Tänk att få jobba ihop med sin jycke. Fantastiskt. Jag hoppas att du som vill lära din hund att spåra går en spårkurs och att du som redan har den kunskapen håller i det du och hunden kan och dessutom utvecklar det. Det som gör spårandet så fantastiskt är att varken hund eller förare blir fullärd. Att anmäla till: spårkurs med start 8 maj eller spårträningsgrupp med start 1 maj eller spårhelg 13-15 maj (i Rätan eller Östersund beroende på antal anmälda till Rätan). Läs mer under "Aktuellt" på hemsidan. Jag hoppas (och vill gärna tro) att du är oskyldig till alla hundskitar som ligger överallt och att du plockar upp efter din vän. Har ju tjatat om detta förut men jag blir så förvånad över att så många hundägare agerar så illa mot resten av dem som också bor här. Egoistiskt, hänsynslöst och okunnigt. Ha en grym helg. Själv ska jag jobba :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Åhh, jag och Bamse ska ut på ett kort spår i morgon! Har tittat ut skogen och sträckan och längtar tills han kommer hem i morgon em så vi kan ge oss ut på vårat första uppvärmningsspår för säsongen!! Ha en kanon helg!

Hälsningar Marianne