torsdag 19 januari 2017


Den här lilla bruden var på den "Öppna träningen" igår. Idag är hon TRÖTT. Alltså riktigt T R Ö T T.
Så många intryck, så mycket att engagera sig i, så många främmande hundar och människor, så många ljud och dofter och mitt i alltihop så ska hon höra på vad jag har att säga.

Chili är en mycket speciell Tös. Hon har lärt mig om hundträning i allmänhet men framförallt har hon lärt mig mycket om de "brötiga" hundarna. Chili reagerar på stimuli med hela sitt väsen, först och främst med kroppen (rörelse) och med ljud (morr och skäll) och hon går lätt upp i aktivitet. Hon har svårt för främmande människor, då främst flickor och män. Jag vet inte riktigt var detta kommer ifrån men det är helt klart att hon i högsta grad är påverkad av att hon blev kastrerad vid 10 månaders ålder. Livmoderinflammation. 
I allt detta intensiva och reaktiva så har hon ett stort, kärleksfullt hjärta och får hon tid och möjlighet att utveckla sin relation med en människa så älskar hon den människan med hela sitt bullriga väsen. 

Jag har funderat mycket på den här hunden och ofta slitit mitt hår och tappat sugen många gånger men idag är jag glad att Chili bor med oss. Idag är det viktigaste att hon får stöd och hjälp för att klara att hålla sig lugn och balanserad i svåra situationer inte att hon är lydig och exemplarisk. Jag undviker situationer som jag vet är för belastande för henne. Samtidigt så utsätter jag henne för riktigt svåra saker som t ex den Öppna träningen för att vi båda ska få träna oss på det som är viktigt för oss att kunna. För hennes del att det finns många andra hundar i närheten, människor, ljud mm och min för del att få träna på att "rodda" henne genom allt detta och dessutom få många upprepningar. På den Öppna träningen är ju också toleransen hög och förståelsen stor för de "brötigare" hundarna. Skönt. 
Idag har vi hittat en bra balans i det vi gör tillsammans. I det ingår mycket motion med löpning och drag, klövjning och långa promenader, nosarbete och styrka / balansträning. Viktigt med pauser och vilodagar i allt detta ganska stressande och tunga arbete. Jag har dock kommit fram till att Chili verkligen behöver göra sig av med sin reaktivitet med hjälp av fysiskt arbete.

Så TACK, min älskade Sötnos :)  

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej! Vad kul att du börjat blogga☺️ Intressant att läsa om chili, känner igen mycket av hennes beteende då Elliot är lite lika dan.kram nathalie