söndag 15 januari 2017



På morgonpromenaden idag hade vi alla tre hundarna med oss, Husse och jag. Vi gick morgonpromenaden först klockan 12 eftersom hundarna hade varit ute sent igår p g a gäster på middag och kalas. Söndag förmiddag så kan det ju vara en hel del människor ute på promenad, speciellt om det är bra väder. Vilket det var idag. Många har förstås hund med sig på promenaden. Hur människor hanterar hundmöten är mycket intressant och slutar aldrig att fascinera mig.
En del människor går rakt fram oavsett hur deras hund mår i mötet med tre främmande hundar. En del går åt sidan eller väljer en annan väg, antingen för sin egen hunds skull eller för vår skull. Andra vägrar att byta sida vare sig på sin hund eller på cykelvägen, trots att jag går på höger sida med hundarna på höger sida. En del hälsar, andra inte. Några sätter sina hundar ned eller håller dem åt sidan. Det finns de som "jobbar" sina hundar genom mötena och andra låter sina hundar brista ut gentemot mina hundar. Många har ingen plan eller strategi för hur de vill att deras möten ska se ut utan verkar följa vad hunden gör.
Hoppas nu att du har en lite fundering på hur jag gör med mina hundar. Ja, som sagt det kan se lite olika ut beroende på vem vi möter, dock är det inte mina hundar som bestämmer hur mötet ska gå tillväga. jag har lite olika strategier; alla hundar på höger sida och fortsätt framåt och då har mina hundar ofta någon leksak att bära på. Är det trångt och hunden vi möter reaktiv så går vi åt sidan eller en annan väg. Jag kan välja att sätta dem ned om det finns plats och den mötande hunden är lugn och städad. Jag hälsar alltid på den mötande ägaren. Ibland när det finns tid stannar jag och pratar en stund om situationen är lämplig för det.
Nuförtiden har vi ofta lugna och fina möten, vare sig jag har en två eller tre hundar med på promenaden. Skönt att det vi tränat och tränar på ger önskat resultat.

Hur ser dina hundmöten ut??

Inga kommentarer: