söndag 12 februari 2017


Peppar, Dovahkiin och Chili
att leva med så olika individer


Här är mina tre bästa Vänner. De är med mig i vått och torrt, sommar och vinter, i värme och kyla, tidigt och sent, när jag är glad eller ledsen, pigg eller trött. De är där alltid. Å jag måste verkligen förtjäna deras djupa och omedelbara kärlek. Varje dag!!

Vi gör mycket tillsammans mina jyckar och jag. Tack vare att jag har det jobb jag har så kan de vara med mig nästan jämt. Lätt hänt att de bara får hänga med och att jag glömmer deras behov av lek, träning och vila. Kan bli långa dagar för dem, speciellt de yngsta, Chili och Dovah.

Det kan vara svårt att hålla en bra balans i deras vardag och måste hela tiden vara noggrann med vad som är jobb, fritid och vila för dem. Var och en. Peppar som är så pass gammal har nog lättare att sova när de är i bilen. Vad tycker Dovah om när de är alla tre bak i bilen, kan hon vila då? Kan Chili vila i bilen när Dovah är på Skogsbruksvägen och gör ett besök? Vad känner Peppar när jag tar med mig Chili och Dovah och lämnar henne hemma? Kan hon vila då? Tycker Peppar att våra promenader ibland blir för långa och går för snabbt och tycker Chili att våra promenader är för korta och långsamma?


Något som jag är väldigt tacksam över är att den lilla hundflocken är så harmonisk och lugn. De här tre brudarna gillar verkligen varandra. De är t o m kärleksfulla mot varandra. Pudeltösen sover oftast mellan Schäfertöserna under dagtid. Vid återseende så hälsar de alltid glatt och välkomnande på varandra. Å vem som är klokast och kan mest finns det inget tvivel om. Peppar bär sin ålder med stort lugn och en värdighet som ingen ifrågasätter. Full acceptans råder och hin behöver aldrig bevisa eller fightas för sin särställning. Underbart! Däremot så kan hennes människor tycka att självbestämmande och dövhet har gått över styr :)


Så hur är de då olika. På många sätt såklart, tack vare olika orsaker. Peppar och Chili är ju båda kastrerade vilket förändrade dem. 
Peppar är numera, tack vare ålder och erfarenhet en rätt så cool jycke. Hon varvar inte upp i onödan, längre. Hon är trygg, hungrig och vacker. Vi har en lång och lärorik historia
Chili är oerhört plötslig, brötig, ljudlig, arbetsglad, reaktiv och fysisk. Å söt. Hon kräver mycket jobb och träning för att må riktigt bra. Måste alltid balansera henne så att situationer blir hanterbara för henne. Hon har ett stort och kärleksfullt hjärta för dem hon har släppt in. Är tacksam för att få leva med henne. Hon lär mig nya saker varje dag.
Dovahkiin är ju då pudel, mest, och av en helt annan sort än schäfer. Hon klarar sig själv i mångt och mycket. Tar egna bra beslut, framförallt i hennes värld, dock inte alltid i min. Gillar människor, gillar att jobba, gillar att sova, gillar att göra saker i sin takt, gillar godis, gillar sina vänner och gillar sin familj. En riktig gillare :D Söt, rolig och pudel ;)




Inga kommentarer: