tisdag 10 oktober 2017

HundKULs Berättelser


Att ha en flock med hundar är ett riktigt "hästjobb" :) De ska tränas, motioneras, skötas, ha mat, få egen tid och närhet med mera. De behöver fungera bra på egen hand, två och två eller alla på en gång. Att gå med en av våra hundar på promenad är enkelt, lättsamt och roligt. Att gå med två på en gång är fortfarande enkelt och relativt lättsamt men kan kräva lite mer eftertänksamhet från min sida om jag vill träna något eller ge dem en aktivitet. Att gå med all fyra samtidigt är inte helt lätt, rätt krävande men roligt.
Det var en klok människa som sa till mig "Det är ditt val att ha fyra hundar, så make it work". Eller hur?? Jag fick mig en rejäl funderare och bestämde mig för att få det att fungera med alla fyra på en och samma promenad, trots att de är så olika. Så vad behövde jag och även hundarna träna på?


För min del har det handlat uteslutande om tålamod, timing och gott om tid. Jag behöver ge Peppar den tid hon behöver samtidigt som Pax inte kan gå så väldigt bra i koppel än. Jag behöver uppskatta Chili och Dovahkiin som för det mesta gör rätt saker. Jag behöver sköta både människomöten och hundmöten på ett bra sätt. När det gäller människomötena så gäller det att se om den mötande är rädd och samla ihop oss för att ge plats. Vid hundmöten gäller det uteslutande att ge mina hundar vad de behöver i just det mötet och det är oftast fråga om utrymme. Det kan också handla om att ge dem en uppgift eller lugna och stötta den / de som behöver det. Så det som är viktigt nu är att försöka balansera flocken så att promenaderna blir så bra som möjligt, alla får tid och möjlighet att nosa och göra sina behov och också får chans att röra sig fysiskt på ett sätt som passar var och en. 
När jag läser igenom det jag skrivit så förstår jag inte fullt ut hur jag får det att fungera på våra promenader men det går faktiskt väldigt bra. Förmodligen är det Chili och Dovahkiin som ofta anpassar sig men de två hundarna får egen eller gemensam tid med mig, varje dag, vilket är viktigt.

 

En röd tråd som ska genomsyra vår flock är lugn, balans och glädje. Jag har lagt mycket tid på och engagemang i att få hundarna att bete sig juste mot varandra. Så tack och lov har det aldrig uppstått situationer mellan dem där någon av oss människor har behövt avstyra något allvarligt. Som det syns på bilden så lägger de sig , i min värld, väldigt nära varandra när de fått något gnagbart. Det måste ju tyda på tillit, lugn och trygghet. 
Att ha så många hundar ger också automatiskt att vi ser dem just som hundar och jag känner att de blir mer hundiga av att leva med artfränder. Det tycker jag är skönt och det blir tydligt. Jag är människa med mänskliga behov och de är hundar med hundens behov. 

Tack för nu!!!








Inga kommentarer: