fredag 6 oktober 2017

HundKULs berättelser


Bilden visar mina fyra hundar. Chili 6 år (långhårig schäfer), Peppar 13 år (schäfer), Pax 5 månader (goldendoodle) och Dovahkiin 3 år (goldendoodle). De här jyckarna betyder väldigt mycket för mig på helt olika sätt. Här är vi tillsammans med Husse och plockar lingon. Mitt i stora Skogen där vi trivs allra bäst. Det är tack vare Husse som jag kan ha de här fyra fyrbenta Vännerna. Att ha en flock hundar kräver tid, engagemang, pengar, kunskap och i mitt fall hjälp ibland. Så Husse är bra och helt nödvändig i vårat liv.
Nåväl, tanken med HundKULs Berättelser är att faktiskt få berätta för den som är intresserad, vad vi hittar på både i vår vardag och i vårt jobb. Jag vill väcka frågor, inspiration, glädje, intresse för hundar och gärna diskutera hund. Så önskan från min sida är att få respons från dig som läser. Det kan vara här, på Facebook, med sms eller mail. Förhoppningen är att få sprida mitt intresse för hundar, kanske tillföra lite kunskap, väcka hundfunderingar och berätta om våra aktiviteter. Jag hoppas att jag lyckas med detta.

En kort presentation av våra hundar :
Peppar : hon har funnits vid min sida i hela 13 år. Är utbildad Terapihund och har jobbat tillsammans med mig i många år. Snäll, lekfull, förlåtande, klok och vacker. Nuförtiden är hon döv och det går lite långsammare för henne men hon har en stor betydelse i Flocken.
Chili : den snälla, fysiska, plötsliga och supersöta hunden med ett stort varmt hjärta som väldigt få människor har fått ta del av. Hon har gett mig en del gråa hår men hon har också lärt mig väldigt mycket om "problematiska" hundar. Chili är väldigt speciell för mig.
Dovahkiin : en ljuvlig, oproblematisk, lättlärd och lugn hund som älskar att leka och träna. Hon är utbildad Terapihund på Svenska Terapihundskolan som HundKUL har glädjen att samarbeta med. Dovahkiin arbetar tillsammans med mig i olika verksamheter. Det jobbet passar henne väldigt bra.
Pax : trots att Dovahkiin och Pax är nära släkt så är de så olika som två hundar kan vara. Pax har inställningen att "vi kör så får vi se hur det går". Hon är väldigt företagsam och rak i allt hon gör, lätt att träna, rolig och påhittig.Tanken med henne är att hon ska utbildas till Terapihund. Om hon vill, såklart. Vi har just börjat en förberedande, webbaserad utbildning på Svenska Terapihundskolan. Vi kommer också att gå en valpkurs. Spännande.

Som många av er redan vet så har jag ett hundföretag som heter HundKUL. KUL står Kontakt, utredning och lärande. Kontakt kan betyda kontakt mellan mig och mina kunder eller min kontakt med mina hundar. Utredning är en av tjänsterna i HundKUL , alltså att alltid försöka utreda varför hunden gör det den gör i olika situationer. Lärande står för att man aldrig kan lära sig för mycket om Hunden. I verksamheten är ett lösningsfokuserat förhållningssätt mycket viktigt. Att ha KUL tillsammans med sin Fyrfoting, att bygga på hundens starka sidor och stötta och vägleda när de lite svagare sidorna kommer fram. 

Planen med HundKULs Berättelser är att du ska kunna läsa dem på fredagar och tisdagar. 
Hoppas nu att vi hörs.
Ha en härlig helg

1 kommentar:

Anonym sa...

Fin beskrivning av tjejerna! Jag tycker mig vara en av de som fått ta del av Chilis fina varma hjärta ❤ Dessa flickor är en del av min flock när helst dom vill och behöver!

Kram Marianne