tisdag 17 oktober 2017

HundKULs Berättelser

Alla dessa val. Vilken väg ska man välja??
Ofta när livet känns för mycket, när det blir för många måsten, man har tagit på sig för mycket att göra, livet snurrar på i en evig karusell och det är svårt att hitta ut då är vår vän Hunden ovärderlig. Den lyssnar, tröstar, måste gå ut, leker, vilar, vill kela, har behov som den mer eller mindre signalerar t ex mat eller en promenad. Å vi förstår oftast om vi tittar.  I de här stunderna med hunden, får vi människor känna oss riktigt sedda, riktigt unika och riktigt viktiga. Det bjuds naturliga tillfällen att helt enkelt kliva ur den eviga karusellen, vardagen. Det tror jag är en anledning till att hunden är så viktig för oss. Vi kan alltid skylla på hunden, som t ex måste få gå ut. Vilken härlig andningspaus för hundens människa. 



Promenaderna ska dock vara bra, tycker jag, så beroende på hur jag mår just i stunden så väljer jag personligen vilken grad av utmaning jag vill ha under våra promenader. Hur många hundar tar jag med, vilka hundar tar jag med, vilken promenadväg väljer jag, vad är det troligt att jag möter, vill jag helst vara själv med hundarna eller vill jag ha det svårare utifrån vilken/vilka hundar som är med? Kan bli stor skillnad. Utgångspunkten för hela detta resonemang är att jag har valt att ha fyra hundar. Det är själva grunden.
* Jag har valt att ha kvar Peppar trots att hon är gammal och det går långsamt och har behov som tar tid och utrymme.
* Jag har valt att ha kvar Chili trots att hon inte motsvarade mina förväntningar och inte följde min plan och trots att hon också tar mycket tid och har tydliga behov.
* Jag har valt att ha Dovahkiin och utbilda och jobba med henne som Social tjänstehund, vilket kräver tid för hennes träning och återhämtning (t ex en skogspromenad).
* Jag har valt att ta in Pax i flocken för att kunna ha tillgång till två Sociala tjänstehundar. Den planen kräver tid för träning och ännu mer träning.

Bra dagar har jag med mig alla hundar under hela eller delar av dagen i bilen. Dessa dagar får man planera så att alla fyra får vad de behöver i form av träning, promenader och att göra sina behov. En och en eller två och två. Jag har med mig mat till valpen och mig själv, utrustning för eventuell träning och vatten. Det är roliga och krävande dagar. När vi sedan på eftermiddagen landar hemma så är vi alla fem trötta i olika grad och väldigt nöjda. Då är det vila som gäller. 
Andra dagar, kan bero på att det inte passar eller att de har det bättre hemma, så tar jag inte med mig alla hundarna. Kan också vara så att jag känner att jag inte riktigt orkar med alla fyra. Då får någon eller några vara hemma. Jag lämnar såklart den eller de som får vara hemma efter en rejäl morgonpromenad!! 
Så hur dagarna för hundarna ser ut beror på vad jag har att göra just den dagen, om det passar att de är med och om någon annan i familjen är hemma. Svårt att ha fasta rutiner i mitt jobb :) vilket gör det spännande och utmanande, ibland utmattande och svårt men i stort sett alltid roligt.

Å jag har valt det själv. 









Inga kommentarer: